Calendar Crestin Ortodox
 
Radio Trinitas

Bine ati venit pe site-ul bisericii Adormirea Maicii Domnului Bordestii de Jos


 

Slujba de binecuvantare a viilor, livezilor si gradinilor.

Praznicul Sfantului Mucenic TRIFON

1 februarie 2017

     De praznicul Sfantului Mucenic Trifon, la biserica din sat s-a oficiat slujba de binecuvantare a viilor, gradinilor si livezilor. Crestinii au  adus seminte de legume si boabe de cereale ce vor fi semanate in anul acesta in pamant cu credinta ca prin rugaciunile speciale citite de preot,  Sfantul Trifon, va mijloci catre Tronul cel Ceresc spre a se revarsa binecuvantarea dumnezeiasca asupra recoltei anului 2017.

    Amintim ca Sfantul Trifon este cunoscut in constiinta populara ca sfantul care este protectorul gradinarilor. De la el a ramas consemnata o rugaciune-exorcism, pe care slujitorii o citesc in cadrul slujbei de binecuvantare a apei, cu credinta ca gospodariile crestimilor si holdele lor vor fi inbavite de daunatori.

    Aceasta slujba poate fi savarsita in oricare zi, in special in momentele de incercare, insa cu atat mai mult ea trebuie oficiata cu prilejul praznuirii sfantului care a intocmit aceste rugaciuni speciale de binecuvantare.

 Patrand traditia mostenita in zona, si noi ne-am strans  la biserica spre a ne ruga Domnului ca noul an agricol sa fie unul inbelsugat iar viile, livezile si gradinile, sa fie izbavite de daunatori. Cu acest prilej, crestini au adus pe langa semintele si boabele ce vor fi semanate in ogor, si crengute de la diferiti pomi fructiferi, corzi de vie, boabe din hrana pasarilor din curte, dar si fulgi de la pasari sau diferite produse alimentare ce se ofera la sfarsitul slujbei ca jertfa celor nevoiasi.

Dupa slujba savarsita in biserica, preotul si cantaretul s-au deplasat la mai multe familii din sat spre a oficia si la domiciliu aceasta slujba de binecuvantare.

Sfinte Mucenice Trifon, roaga-te lui Dumnezeu pentru noi!

 



Praznicul Adormirii Maicii Domnului

2016

  " ... intru adormirea, lumea nu o ai parasit...".

  Si in acest an, fiii satului Bordestii de Jos, s-au strans la biserca parohiala pentru a o praznui pe Maica Domnului, a carei adormire o cinstim in chip deosebi, praznicul acesta fiind cel ales mai dinainte de obstenii satului pentru a fi cel al hramului locasului de cult. La acest eveniment social-religios au participat atat enoriasi ai satului dar si fiii ai satului plecati in alte meleaguri ale tarii noastre sau in strainatate. Ca de obicei serbarea hramului se arata a fi un moment al bucuriei reintalnirii cu prietenii, colegii si cunostintele despre care nu au mai aflat in ultima perioada vesti. Sarbatoarea hramului, este o sarbatoare a bucuriei si reintalnirii.

 Dis de dimineata, cei mai ravnitori si-au adus prinosul la altar, iar apoi au participat la savarsirea slujbei Utreniei, Sfintei Liturghii, si a parastasului pentru cei mai dinainte plecati la Domnul.

Sfintirea clopotnitei si a camerei mortuare.

Tot cu acest prilej a avut loc sfintirea clopotnitei si a camerei mortuare din incinta ansamblului parohial de catre un sobor de patru preoti din localitatile invecinate. In cadrul slujbei a avut lor dezvelirea si sfintirea pietrei comemorative ce contine si textul pisaniei locasului. Din acest text, cititorul poate afla ca, aceasta constructie a fost ridicata in intregime prin stradania familiei Miauta Veta si fiul Madalin, in memoria fiului si fratelui Gigi Miauta, decedat la o varsta tanara in Italia, in urma unui accident stupid. Ctitorii au primit ca semn de apreciere din partea parohiei.

Avand in vedere ca in aceasta perioada s-au finalizat si lucrarile de construire a noului gard imprejmuitor al bisericii, din fata locasului si de pe latura nordica, ce se invecineaza cu drumul national DN2N, au fost aduse multumiri si domnului Chiriac Mihaita-Catalin, care s-a remarcat in chip deosebit in spijinirea din punct de vedere financiar a lucrarilor de pe santier. Aducem multumiri tuturor celor ce au depus efort in construirea fundatiei de beton a gardului intre care s-a remarcat in chip deosebit domnului Dan Bursuc

 La final a avut loc agapa frateasca, prilej cu care participantii au putut gusta bucate dintre cele mai bune, preparate de bucataresele noastre, membre ale Comitetului Parohial.

 

 



Slujba de Inviere

2016

   "Ziua Invierii, si sa ne luminam noroade..."

 Anul acesta Invierea Domnului s-a sarbatorit la data de 1 mai. Cu acest prilej, la miezul nosptii, s-a facut strigarea de catre preot crediciosilor "Veniti de primiti lumina!". Cele doua faclii care au fost prutate de preot au fost formate din lumanari de ceara curata, oferite de catre credinciosi la altar, in memoria celor trecuti la cele vesnice. Acestea au fost impodobite cu flori, intre care se puteau remarca impartasind o mireasma deosebita crinii imperiali.

Dupa primirea luminii si savarsirea slujbei in fata locasului de cult, credinciosii, asa cum este obiceiul, au dus lumina atat la mormintele inaintasilor cat si la casele lor, vestind cu aceasta ocazie ca "Hristos a Inviat".

Apoi, o parte dintre crestinii mai ravnitori au ramas si pe mai departe la sfanta biserica pentru a participa la Sfanta Liturghie, o buna parte dintre ei invrednicindu-se dupa un post lung si aspru sa se impartaseasca cu Sfintele Taine.

Asa cum este obiceiul, cei care au putut rezista pana la sfarsit, au ciocnit cate un ou rosu cu preotul si ceilalti credinciosi.

 

 

 

 



BOBOTEAZA 2016

  "In Iordan Botezandu-te Tu, Doamne...!"

  Preot si credinciosi ne-am bucurat duhovniceste de revarsarea Harului lui Dumnezeu ce s-a facut asupra noastra si asupra satului nostru prin revarsarile milei Sale care le face pentru noi in fiecare an. Astfel, dupa participarea in numar mare a credinciosilor la Sfanta Liturghie, pe splanada din fata locasului de cult, acolo unde dinainte erau pregatite cele necesare, a avut loc sfintirea Aghesmei Mari.

La final, toti cei prezenti au fost botezati cu Agheazma proaspat sfintita, dupa care au fost sfintite masinile si caii credinciosilor prezenti la sfanta slujba.

 


 

Hristos se naste, slaviti-L

   In zi de sarbatoare, credinciosii parohiei noastre s-au strans la biserica spre a lauda in glas de cantari duhovnicesti Nasterea Mantuitorului Iisus Hristos. Ca de obicei nu au lispis nici cei mai mici dintre fiii duhovnicesti ai satului, baietii ajutand la slujirea in altar. Pentru a cinsti cum se cuvine paznicul, in cadrul slujbei au fost impartasiti un numar mare de crestini, care s-au nevoit dupa puteri cu postul, rugaciunea si faptele bune, si care in urma spovedaniei, plinid canonul primit de la duhovnic, au primit a fi cuminecati cu Trupul si Sangele lui Hristos.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

HRAMUL SATULUI BORDESTII DE JOS

15 AUGUST 2015

   Cu prilejul Praznicului Adormirii Maicii Domnului, parohia noastra si-a serbat si in acest an hramul. Cu aceasta ocazie, fiii satului au avut iarasi ocazia sa vina la bisericuta noastra sa se roage alaturi de cei ai caselor lor dar si alaturi de prieteni si cunostinte. Dupa oficierea Utreniei, a Sfintei Liturghii si a Parastasului pentru cei adormiti, a avut loc binecunoscuta agapa frateasca, prilej pentru credinciosii nostri sa socializeze intre ei. Datorita lipsei apei, dar si a santierului care era deschis in curtea Bisericii, materia prima pentru ospat a fost dusa membrelor Comitetului Parohial la gospodariile lor, unde au gatit fiecare, potrivit caietului de sarcini, bucate dintre cele mai bune.

Multumim pe aceasta cale celor ce ne-au spijinit in vederea organizarii cum se cuvine a hramului, dar si celor ce au raspuns afirmativ chemarii noastre de a participa la slujba de hram.

Maica Domnului sa ne poarte si de acum incolo in rugaciuni. Doamne ajuta!

Hram 2015 Bordestii de Jos


HRISTOS A INVIAT !!!

  Anul acesta Invierea Domnului a fost savarsita pe 12 aprilie. Bunul Dumnezeu ne-a invrednicit sa ajungem cu bine si sa avem puterea sa Ii cantam cantarile cele de bucurie ale Slavitului Praznic al invierii.

Dupa oficierea Sfintei Liturghii, cei prezenti au servit la biserica suc si vin si au ciocnit oua rosii ce au fost oferite de preotul paroh, din ouale stranse cu Molitfa Postului prin sat.

    Dumnezeu sa ne binecuvinteze si sa ne tina in pasa Sa!


Prohodul Domnului

"In mormant Viata, pus ai fost Hristoase..."

   In aceasta seara de Vineri in Saptamana Mare, potrivit randuielilor tipiconale ale Bisericii Noastre Ortodoxe, am savarsit Prohodul Domnului nostru Iisus Hristos. Slujba a inceput in jurul orelor 18.00 si s-a terminat unde la trei ore mai tarziu. Dupa ce cu o zi  inainte la Slujba celor 12 Evanghelii, a fost scoasa afara din Sfantul Altar, Sfanta Cruce, bunele noastre credincioase, dupa cum au primit din strabuni, au obiceiul de a impodobi Sfanta Cruce cu panzeturi, fete de masa sau prosoape, dintre cele mai deosebite, iar la piciorul Crucii aseaza flori sau grau rasarit, manate de o evlavie ce pleaca de la faptul ca Hristos atunci cand a fost pus in mormant nu a avut parte de o inmormantare dupa randuiala Legii evreiesti ci doar a fost in graba infasat in giulgiurile specifice ritualurilor funerare ale vremii. 

    Tot astazi in jurul orelor 12.00 a fost scos si Sfantul Epitaf spre inchinare.

Cele trei stari ale canonului Prohodului au fost cantate de trei cete de cantareti: una formata di preot si copii, una din barbati si alta din femei. La momentul randuit din Slujba Prohodului s-a facut inconjurarea Sfintei Biserici in dangat de clopote si in glasuri de cantari.



Floriile

  

Cu o saptamana inainte de Slavitul Praznic al Invierii Domnului nostru Iisus Hristos, cu emotiile firesti ce sunt in asemenea momente, L-am insotit cu totii pe Hristos in ultimul Sau drum spre Ierusalim, acolo unde a fost intampinat cu osanale, dar unde avea sa isi gaseasca Moartea pe Cruce din manile acelorasi evrei. Gandindu-ne la pacatele noastre, l-am primit si noi pe de o parte cu umilinta iar de cealalta parte cu bucurie pe Hristos cel care a venit bland si smerit, si cu stalpari de salcie, asemeni evreilor care au avut ramuri de finic, ne-am asternut sufletele inaintea Domnului.

    Bunul Dumnezeu sa ne dea post binecuvantat, iar Saptamana Mare sa ne fie prilej de real urcus duhovnicesc.

Doamne ajuta

Pr. Muscalu Cristi

 


Sfantul Maslu cu sapte preoti

   Duminica, 22 martie 2015, in Postul Pastilor cu o zi inaintea praznicului Buneivestiri, biserica satului nostru a fost locul unde crestinii au participat la un Maslu obstesc savarsit de sapte preoti. In prezenta unui numar de 35 de credinciosi, soborul preotesc a fost fomat pe langa preotul paroh, din o serie de preoti apropiati parohiei noastre printre care: 1.Parintele Stefan de la Manastirea Tarnita, 2.Pr. Nicolae Marian de la Tamboiesti, 3. Pr. Burducea Dan de la Bordesti, 4.Pr. Muscalu Lucian de la Buzau, 5.Pr. Gicu Petre de la Urechesti si 6.Parintele Ionica Valentin de la Slobozia Bradului.



Boboteaza 2015

   Marti 6 ianuarie, potrivit Traditiei Bisericii noastre stramosesti, am praznuit cu totii Botezul Domnului nostru Iisus Hristos.

   Dupa oficierea slujbei Utreniei si a Sfintei Liturghii, preotul impreuna cu credinciosii prezenti la sarbatoarea amintita, au iesit in sunet de clopote purtand in maini prapuri, sfesnice cu lumanari aprinse si icoane, pe splanada de pavele din fata locasului de cult. Aici, la locul dinainte amenajat a fost oficiata, protrivit Tipicului, Slujba sfintirii Aghezmei celei Mari. In ciuda frigului accentuat care parca amintea de proverbul din popor care zice "e frig ca de gerul Bobotezei", intr-armandu-ne cu rabdare, cu totii au primit revarsarea Harului Duhului Sfant. Mai apoi, fiecare a putut lua acasa pentru stropirea caselor, vitelor, tarinilor, viilor si gospodariilor Aghiazma Mare.

 

 

 

 



 

Sfantul Maslu obstesc savarsit in Postul Craciunului

2014 Maslu postul Craciunului

    Duminica 30 noiembrie 2014 in parohia noastra a fost savarsit Slujba Aghesmei celei Mici precum si Sfantul Maslu pentru intreaga obste. Slujba a inceput dupa amiaza, si a fost aleasa ziua de duminica pentru ca enoriasii, datorita muncilor pe care le mai au de facut prin gospodarie in celelalte zile, sa nu intampine dificultati in a-si indrepta pasii spre rugaciune. La biserica au fost prezenti un numar de aproximativ 40 de persoane. Slujba a fost oficiata de un sobor format din 5 preoti, iar printre parintii slujitori care au raspuns afirmativ invitatiei noastre amintim pe: Pr. Gicu Petrea de la Urechesti, Pr. Roscan Valeriu de la Dragosloveni, Pr. Valetin Ionica de la Slobozia Bradului, precum si parintele ieromonah Stefan de a Manastirea Tarnita.



 

Praznicul Adormirii Maicii Domnului

Hramul satului nostru

15.08.2014

     Cu prilejul Praznicului Adormirii Maicii Domnului, Parohia noastra si-a serbat si anul acesta hramul. Avand in vedere faptul ca vremea se anunta a fi destul de calda, slujba a inceput inca din primele ore ale diminetii. Astfel undeva pe la orele 7.00, a inceput slujba Utreniei, urmata de Sfanta Liturghie si de Parastasul inchinat celor adormiti, care s-a terminat pana in ora 12.00, pentru a evita pe cat se poate expunerea in soare, a celor care aveau sa ia parte la agapa frateasca ce s-a organizat in cinstea acestei sarbatori. Fiind zi de post, bucatele au fost pe baza de peste, si au fost gatite de membrele Comitetului Parohial, inca din ajunul sarbatorii, in curtea locasului de cult.

     Printre invitati nu au lipsit domnul primar Gheorghe Tataru, domnul Consilier Patriarhal - Aurel Dragus, precum si ctitorul principal al bisericii noastre dl. profesor Stelian Chiriac, carora li s-au adaugat un numar important de enoriasi, fii ai satului atat din tara cat si din strainatate.

       Praznicul Adormirii Maicii Domnului a fost un prilej in plus, ca oamenii sa se intalneasca, sa stea de vorba, si sa depene amintiri. Multumim tuturor celor care au pus umarul pentru realizarea acestui eveniment si ne rugam Bunului Dumnezeu sa ne tina pe toti in paza. Doamne ajuta!

 

 

 

 

 

 



 
Cei ce au venit astazi la biserica au avut bucuria duhovniceasca de a se ruga in cadrul unei slujbe deosebite. Sfanta Liturghie a fost savarsita de parintele Cristi impreuna cu parintele diacon Vasile Bocancea (fratele lui Stefan).
Slujbele savarsite cu diacon sunt deosebite fata de cele ce se savarsesc in sobor chiar si de mai multi preoti laolalta. Miscarile liturgice si unele rostiri din cadrul slujbei difera fata de o slujba savarsita doar de unul sau mai multi preoti, iar cum numarul diaconilor este destul de restrans, ei intalnindu-se mai mult la catedralele chiriarhale si la manastiri.
Avand in vedere bucuria ce am trait-o in aceasta zi de sarbatoare, ii uram toate cele bune si il mai asteptam si cu alte ocazii sa vina sa se roage impreuna cu noi.

 

 


Slujba Prohodului

   Incepand cu ora 18.00 cu totii, preot si credinciosi, tineri si batrani, ne-am strans la biserica spre a savarsi slujba punerii in mormant a Domnului nostru Iisus Hristos. Astfel grupati in cete, copiii impreuna cu parintele paroh, alta ceata grupata in jurul stranei si alta formata din femei am cantat slujba Prohodului. Mai apoi, potrivit traditiei, s-a dat roata bisericii, atat la intrare cat si la iesire crestinii trecand pe sub Sf. Epitaf. 

   In amintirea mortii Mantuitorului astazi crestinii sunt indemnati sa tina post negru.

 


Vecernia Vinerii celei Mari

    In cadrul acestei slujbe se scoate pe o masa dinainte pregatita in mijlocul locasului de cult Sfantul Epitaf, acea panza ce are reprezentata pe ea scena punerii in Mormant a Domnului nostru Iisus Hristos. Pe Sfantul Epitaf, preotul slujitor aseaza si Sf. Evanghelie dar si o Cruce de mana la care credinciosii se inchina, iar mai apoi trecand de trei ori pe sub Sf. Epitaf ajung inaintea Sfintei Cruci care a fost scoasa din altar cu o seara inainte si inchinadu-se inainte ei, se ridica. Aceasta trecere pe sub masa si inchinarea la Sf. Cruce si mai apoi ridicarea in picioare este un act plin de simbolism. Astfel credinciosul intrand pe sub Sf. Epitaf se coboara datorita pacatelor intru cele mai de jos ale pamantului, la fel cum Hristos a stat in mormant, iar mai apoi ridicandu-se inaintea Sf cruci cauta innoirea spre o viata lipsita de pacat.

  Anul acesta Vecernia Vinerii celei Mari, am savarsit-o incepand cu orele 12.00, spre a putea cat mai multa lume, in functie de timp si posibilitati, sa vina la Biserica sa treaca pe sub masa

Tot cu aceasta ocazie crestinii aduc flori si le aseaza atat langa Cruce cat si pe Sf Epitaf, ca o forma de jertfa adusa Pogorarii in Mormant a Domnului.

 

 


 Denia celor 12 Evanghelii

   In seara zilei de Joi, in saptamana Patimilor, in biserica se oficiaza Denia celor 12 Evanghelii, care nu este altceva decat Utrenia zilei urmatoare (vineri) dar care este mai speciala, pe parcursul ei citindu-se 12 pericope evanghelice ce pomenesc de ultimile clipe ale Mantuitorului Hristos de pana la Invierea Sa.

    Slujba din satul nostru a inceput la ora 18.00 si s-a terminat in jurul orelor 20.30, avand datorita vremii nu tocmai frumoase un numar modest de participanti, multi dintre ei fiind copii.

    Asa cum scrie in Tipic, dupa Evanghelia a 5-a s-a scos de catre preot din altar Sf. Cruce care a fost asezata in mijlocul bisericii in postamentul sau pregatit dinainte. Apoi credinciosii, cu mic cu mare, au trecut prin fata Sf. Cruci inchinandu-se si sarutandu-o au adus slava lui Dumnezeu, in timp ce femeile din sat, potrivit traditiei, au pus pe bratele Crucii panze, in general albe, in amintirea lui Iosif din Arimateea si a lui Nicodim "cel cu nume bun", care au luat trupul de pe cruce si inbalsamandu-l dupa randuiala iudaica l-au pus intr-un mormant nou ce era sapat in piatra.

Deasemeni simbol al prosperitatii si al invierii catre o noua viata, la piciorul Crucii, crestinii aduc, pe langa flori, si ghivece cu grau inverzit, care se va pastra in biserica pana la Inaltare.


 Slujba de "Joi Mari"

  In dimineata zilei de Joi in saptamana mare are loc sfintirea impartasaniei ce se va pastra in Sfantul Chivot pe Sfanta Masa in Altar pe toata perioada anului pentru impartasirea copiiilor si a celor bolnavi. Aceasta sfintire a darurilor se savarseste in cadrul Sfintei Liturghii a Sf. Vasile cel Mare unita cu vecernia. Cu aceasta ocazie, in amintirea Cinei celei de Taina, atunci cand Mantuitorul a instituit Taina Sfintei Impartasanii femeile din sat vin cu colivile la biserica spre pomenirea celor morti, pomenire care se face imediat dupa Liturghie in cadrul slujbei parastasului.

 


Sfântul Trifon ocrotitorul viilor praznuit la noi in sat

    Si in acest an in satul Bordestii de Jos s-au savarsit slujbe de binecuvântare a viilor.

     In „Molitfelnic”, carte de cult ce cuprinde mai multe de slujbe si rugaciuni pe care le citesc in diferite imprejurari preotii, exista o rugaciune in care sunt cuprinse o serie de blesteme care sunt aruncate asupra tuturor daunatorilor care ataca culturile, livezile, viile si gospodariile oamenilor. Aceasta rugaciune este alcatuita de Sfantul Mucenic Trifon, originar din Asia Mica si traitor al veacului al III-lea.

      S-a pastrat traditia ca in ziua de pomenire a sfantului amintit la 1 februarie, sa se faca atat la biserica cat mai ales la casele credinciosilor slujba Aghesmei celei mici in cadrul careia se citesc si aceste „molitfe” pentru ca Dumnezeu sa fereasca în noul an culturile agricole de toti daunatorii care aduc prejudicii ele facandu-se deasemeni si cu scopul de a asigura protectia si fertilitatea livezilor de pomi fructiferi si a viilor. Aceste rugaciuni speciale se pot citi oricand de-a lungul anului, insa la fel cum exista traditia ca de ziua Sfantului Mare Mucenic Dimitrie sa se citeasca rugaciunea de izbavire de cutremur deoarece se spune ca acest sfant este ocrotitorul oamenilor in fata pericolelor ce apar cu ocazia miscarilor tectonice desi cutremure sunt in tot anul si se pot citi oricand, la fel si in cazul Sfantului Mucenic Trifon, care a alcatuit aceste texte si in care el se roaga lui Dumnezeu ca pomii, vita-de-vie si legumele sa-si aduca roadele lor bogate si la buna vreme s-a dezvoltat credinta ca acestea sa se faca acum in ziua de praznuire a sfantului deoarece se considera a fi mai de folos. Cum satul este unul viticol, iar acest sfant este socotit si protectorul viilor, crestinii din satul vrancean Bordestii de Jos la indemnul preotului paroh Muscalu Cristinel s-au adunat mai intat la Biserica intr-un numar mai mic fata de alti ani, aceasta in special datorita vremii putin mai aspre in care ne aflam in aceste zile cu zapada ambundenta si ger, iar mai apoi cei care s-au pregatit l-au asteptat pe preot direct la casele lor, sa savarseasca aceasta slujba speciala pentru ca Dumnezeu sa le poarte de grija in noul an, iar viile sa aduca rod bun.

       La aceasta sfestanie speciala, oamenii pe langa materiile necesare savarsirii slujbei obisnuite mai aduc pe masa pregatita dinainte si seminte, rasaduri ce urmeaza a le pune in pamant in gradini si pe tarine, dar si crengute din diferiti pomi fructiferii care ii au in livezi precum si corzi de vie. Se aduc deasemeni si boabe de grau sau porumb pe care pe care credinciosii, dupa ce preotul le stropeste cu agheazma le dau spre hrana pasarilor sau animalelor.

      Este cunoscut faptul ca traditia citirii acestor molitfe s-a dezvoltat mai mult in regiunea Olteniei sau zonal in alte tinuturi din tara, si desi in zona noastra nu am auzit sa fie aceasta practica prea mult cunoscuta, totusi prin lucrarea sustinuta de-a lungul timpului a unor preoti slujitori ai parohiei Tamboiesti, parohie de care a apartinut si satul Bordestii de Jos ca filie, pana in anul 2003, cand a devenit o parohie de sine statatoare, s-a indatinat obiceiul ca special in aceasta zi sa se faca rugaciunile care se gasesc de la Sfantul Trifon in Molitfelnic. Nu este exclus ca acesta traditie sa fi aparut la noi si ca urmare a cererilor pe care le-au facut in anumite situatii credinciosii podgoreni, constienti fiind de faptul ca viile de la an la an se aratau a fi tot mai firave pana intr-acolo incat s-a ajuns sa nu mai faca de multe ori fata bolilor decat daca sunt stropite cu chimicale de 5-6 ori pe an, si de aceea se poate sa fi apelat si la rugaciunile preotilor care i-au indrumat sa faca astfel de slujbe. De stiut este faptul ca in vechime, viticultorii si pomicultorii pentru a li se implini bunele dorinte tineau chiar post in aceasta zi si abia mai apoi chemau preotul sa le stropeasca cu agheazma la fata locului livezile si viile, avand credinta fierbinte ca astfel vor fi ferite de nerodire dar si de seceta sau grindina in anul ce vine.

    In popor exista credinta potrivit careia Sfantul Trifon are chiar putere asupra inceputului de primavara, el fiind cunoscut in credinta populara si ca cel ce pazeste nu doar culturile de daunatori ci si pe oameni, de nebunie. Aceasta in contextul in care aflam din sinaxar ca inca din tinerete Dumnezeu l-a invrednicit pentru viata sa curata cu puterea izgonirii demonilor si a vindecarii diferitelor boli.  

ziare click aici: http://www.monitorulvn.ro/articole/galerie-foto-slujba-pentru-binecuvantarea-viilor-si-livezilor_2_157851.html

 - http://www.ziaruldevrancea.ro/viata-satului/1588800037-viile-si-livezile-din-bordesti-au-fost-sfintite-de-sfantul-trifon.html



Adormirea Maicii Domnului 2013

   15.08.2013

    Cu prilejul praznicului Adormirii Maicii Domnului, satul nostru s-a aflat iarasi in sarbatoare. Enoriasii parohiei noastre au praznuit hramul bisericii parohiale.

   Inca din zilele premergatoare praznicului, crestinii dupa ce s-au invrednicit cu tinerea postului s-au spovedit in vederea impartasirii cu sfintele taine.

     In ajunul zilei de hram, bucataresele ca unele ce demonstreaza mereu ca sunt membre active ale Comitetul Parohial s-au adunat in curtea bisericii pentru a gati cele de trebuita pentru agapa frateasca care s-a tinut dupa slujba de Sfanta Marie in capela si in curtea locasului de cult.

    In ziua praznicului slujba a inceput cu o ora mai devreme fata de obicei (7.30), pentru a evita sederea la masa sub soarele torid de vara de la mijlocul zilei. Dupa oficierea slujbei de Utrenie s-a savarsit Sfanta Liturghie urmata de parastasul inchinat ctitorilor, binefacatorilor sfantului locas, dar si in cinstea tututror celor adormiti ce s-au pomenit la Sfantul Jertfelnic in altar.

   Multumim tuturor celor care au participat la aceasta mareata si sfanta zi inchinata Maicii Domnului, ocrotitoarea satului Bordestii de Jos.

  Pr. Dr. Muscalu Cristinel

 


 

Hram la noi in sat...

          

15.08.2012

   Cu prilejul praznicului Adormirii Maicii Domnului, parohia noastra si-a sarbatorit Hramul. Cu aceasta ocazie ne-am rugat pentru binele obstesc, multumind lui Dumnezeu pentru toate bunatatile daruite, in acelasi timp i-am adus prisos de lauda Maicii Domnului ca ne-a invrednicit a ajunge sanatosi la aceasta mareata sarbatoare a satului nostru.

   Pregatirile pentru masa hramului a inceput  inca din ajun, atunci cand membrele Comitetului Parohial au venit in curtea bisericii spre a pregati din timp bucatele alese care s-au oferit la masa. Serviciul liturgic a inceput in jurul orelor 8.00 cu slujba Utreniei, dupa care s-a oficiat Sfanta Liturghie urmata de un parastas in cinstea celor adormiti ai satului nostru. Invitat a fost si parintele Duta Mircea, impreuna cu care am slujit cu bucurie frateasca cele sfinte. Strana a fost sustinuta de dascalul Toma Ion, alaturi de seminaristii Valentin si Daniel din Bordesti.

    Dupa incheierea programului liturgic sarbatoarea a continuat cu o agapa frateasca, care a avut loc atat in capela parohiala (in limita locurilor disponibile) cat si in jurul Sfintei Biserici. Printre cei prezenti s-au numarat si persoane de vaza precum primarul Comunei Bordesti, domnul Tataru Gheorghe, domnul viceprimar Adrian Gavrila, domnul consilier Patriarhal Dragus Aurel, domhul Adrian Savulescu un sponsor si apropiat al parohiei noastre dar si numerosi credinciosi ai satului nostru.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Sarbatoare pascala la Bordestii de Jos !

2012

           

   Dupa o perioada de post de mai bine de 40 de zile, ne-am strans cu totii in casa Domnului din satul Bordestii de Jos sa-i multumim lui Dumnezeu pentru binefacerile pe care ni le-a dat in cursul ultimului an si sa-l rugam sa nu ne uite pana in sfarsitul zilelor vietii noastre.

     Praznicul Invierii Domnului Iisus Hristos este cea mai mare sarbatoarea din calendarul crestin – ortodox, tocmai de aceea si numarul credinciosilor care participa la aceasta slujba de obicei este mai numeros.

    Cu o bucurie deosebita am observat ca in acest an, desi vremea nu a fost tocmai prietenoasa, totusi au participat foarte multi oameni care pana acum nu prea obişnuiau sa vina la biserica, iar unii in mod surprinzator au stat chiar pana spre dimineata cand s-a terminat sluba de inviere.

    Dupa incheierea Sfintei Liturghii, cei prezenti au primit din partea preotului paroh pe langa traditionala pasca, oua rosii precum si iconite cu „Invierea Domnului”. Luand aminte la faptul ca la Sfanta Liturghie se zice „Ale tale dintru ale tale”  ouale care au fost primite tot de la credinciosii nostrii atunci cand am trecut prin sat cu molitfa postului dupa cum este traditia locului la Bordestii de Jos, cele stranse de dascalul care insoteste preotul si poarta cu el un paner, paner in care crestinii pun oua dintre cele mai proaspete , am cinsiderat ca ar fi bine ca ouale acestea sa le inrosim si sa le impartim credinciosilor la sfarsitul slujbei de Pasti.

 Cand mergem prin sat, glumind mereu le spunem enoriasilor - vedeti ce fel de oua ne dati ca aceleasi oau vi le daruim de Inviere.     O parte dintre aceste oua, inca de atunci le-am mai impartit celor lipsiti, celor care nu au pasari in gospodarie sau celor care chiar daca au pasari totusi pentru ca acestea nu au inceput sa se oua crestinii ar fi fost nevoiti ori sa cumpere de la magazin ori altfel ar fi intampinat Pastile cu cofrajele aproape goale.

   Marturisesc ca dupa am mers prin sat cu molitfa postului vazand ca ouale prisosesc, desi mai lasam dintre ele pe ici pe colo, inca de prima data cand am venit preot in acest sat am initiat randuiala ca, in noaptea de Inviere ouale stranse prin sat, si ramase, sa le inrosim si sa le oferim celor care s-au ostenit de au participat la intreaga slujba pascala. Astfel fiecare atunci cand este miruit primeste cate un ou rosu pregatit de doamna preoteasa Roxana Muscalu, impreuna cu unele femei, membre ale Comitetului Parohial precum Ioana Stoinoiu si Gina Alexandescu.

    Anul acesta, pe langa Sfintele Pasti si oua, credinciosii bordesteni au primit de blagoslovenie prin cheltuiala preotului Musclau si cate o iconita ce avea reprezentata Invierea Domnului, pentru a le aminti astfel ca Praznicul serbat nu este cel al multimii bucatelor ce se pun pe masa asa cum in mod agresiv il prezinta pernicios media ci este cel al izbavirii neamului omenesc de pacat prin Invierea lui Iisus Hristos.

   In biserica Adormirea Maicii Domnului de la Bordestii de Jos, slujba s-a incheiat in jurul orelor 5 dimineata atunci cand oamenii mai apropiati ai Bisericii au ciocnit cate un ou rosu salutandu-ne cu traditionalul Hristos a inviat – Adevarat a inviat!


 


 

Slujba de Florii

       Duminica 08.04.2012 cu o saptamana inainte de sarbatoarea Pastilor, l-am intampinat si noi pe Hristos,  cu ramuri de salcie. Aducerea salciei la biserica si binecuvatarea ei se face in amintirea ramurilor de finic pe care evreii prezenti la Ierusalim le-au adus inaintea Domnului Hristos, cu sase zile inainte de sarbatoarea Pastelui evreesc.  

Cum  asemenea arbore nu face parte din flora tarii noastre s-a pastrat traditia ca oamenii sa aduca in schimb ramuri de salcie. Acestea se aduc atat pentru faptul ca ele au un aspect asemanator cu arborele biblic dar mai ales pentru faptul ca mugurii de salcie sunt printre primii care plesnesc, acest lucru fiind socotit in popor expresie a revenirii la o noua viata, mai ales ca in Biserica cu o zi inainte a fost serbat Sfantul Lazar care fusese inviat de Hristos.

In cadrul cultului, ramurile de salcie sunt binecuvantate prin stropirea de catre preot cu agheazma, aceasta in urma citirii unei rugaciuni speciale potrivit Traditiei Bisericii Ortodoxe.

Dupa miruire crestinii au primit fiecare crengute de salcie precum si flori aduse de oameni de dimineata si care au stat in timpul slujbei pe iconostas langa icoana praznicului ce a fost scoasa la inchinare cu ocazia acestei sarbatori. Ele au fost impletite in mici cununi care fiind duse acasa vor fi fost asezate langa icoane unde vor sta pana la "Floriile" din anul urmator. 

 

 



Traditie de Sf. Mc. Trifon la Bordestii de Jos

 

Potrivit Traditiei Bisericii Ortodoxe, cu ocazia praznuirii Sfantului Mucenic Trifon, in mai multe biserici din tara au loc slujbe speciale. Acestea se fac pentru tarini (holde), vii si gradini, cand se intampla a fi stricate de salbaticiuni sau de alte vietati ca: lacuste, gandaci si omizi. In unele sate, aceste rugaciuni se fac pe camp sau la casele gospodarilor.

  •  
     

La sarbatoarea Sfântului Mucenic Trifon, credinciosii din Bordestii de Jos obisnuiesc sa cheme si acasa preotul si, rugandu-se lui Dumnezeu, sa ceara ajutor ca in noul an ogoarele sa fie ferite de gandaci, lacuste si de toate jivinele.

In cadrul sfestaniei, practica este ca, pe masa unde se slujeste, cei ai casei ss aduca crengute din toate soiurile de pomi fructiferi pe care ii au in livada, pene de la pasari şi seminte sau boabe de la toate plantele care se vor sadi in pamant in noul an. Acestea vor fi binecuvantate cu agheasma spre a fi ferite de rozatoare, mana si de toti daunatorii. De asemenea, in caz ca rugaciunile sunt insotite de Sfintirea cea Mica a Apei, cu agheasma din aceasta zi se stropeste casa prin colturi si unghere, acolo unde apar furnici, gandaci sau gaze si purici, ca Dumnezeu sa le starpeasca si sa le alunge. "In vechime, povestesc preotii mai batrani, slujbele se faceau din casa in casa, caci toata lumea purat evlavie la puterea tamaduitoare a Sfantului Trifon. Abia daca dovedea in cateva zile sa termine indatoririle. Acum, odata cu venirea vremurilor acestora mai moderne, abia daca mai numeri pe degetele de la o mana familiile care fac slujba de "Trif", caci asa se zice la noi la tara. Acum, oamenii nu mai cer ajutorul lui Dumnezeu pentru a-i feri de rele, ci alearga la magazin spre a cumpara solutii chimice in care isi pun nadejdea ca sa starpeasca daunatorii, desi constientizeaza ca aceasta inlaturare a insectelor este un panaceu doar pentru moment, caci dupa pieirea puterii solutiei respective, gandacii reapar", ne-a mai spus parintele Muscalu.

O alta randuiala ce se poate oficia astazi este aceea ca dupa Sfanta Liturghie, aprinzandu-se candela de la icoana Sfantului Trifon sau, daca aceasta icoana nu este reprezentata pe catapeteasma, doar candela cea de la icoana hramului, preotul ia untdelemn si Agheasma Mare de la Boboteaza si stropeste in chipul crucii tarina sau via, sau gradina, sau casa unde savarseste slujba. "Prin rugaciunile pe care le facem, trebuie sa intelegem cu totii, noi nu blestemam jivinele care sunt enumerate in text, desi numele lor sunt invocate, caci si acestea sunt creaturi ale lui Dumnezeu, lasate ss traiasca pe pamant alaturi de oameni, ci pe diavolul care sta in spatele actiunii lor pernicioase si care este adevaratul pricinuitor a tot raul. Aceste rugaciuni sunt un fel de molitfe, asemeni celor ale Sfantului Vasile cel Mare, spre exemplu, care sunt mai cunoscute crediciosilor,insa cele Sfantului Trifon se indreapta impotriva insectelor", ne-a explicat parintele Cristi Muscalu, de la Parohia Bordestii de Jos, judetul Vrancea, unde inca se pastreaza aceasta traditie.

 TRADITIA DIN SATUL NOSTRU A AJUNS A FI CUNOSCUTA NU NUMAI IN JUDET CI PE PLAN NATIONAL, CA URMARE A ARTICOLELOR APARUTE PE MARGINEA ACESTUI SUBIECT ATAT  IN ZIARUL "MONOTORUL DE VRANCEA" CAT MAI ALES IN "ZIARUL LUMINA" AL PATRIARHIEI ROAMANE" vezi articolele aici: http://www.ziarullumina.ro/articole;1860;1;68752;0;Traditie-de-Sfantul-Trifon-la-Bordestii-de-Jos-Vrancea.html SI

http://www.monitorulvn.ro/articole/galerie-foto-slujbe-pentru-izbavirea-gospodariilor-de-daunatori_2_122494.html

 

 

 

 



Boboteaza 2012

                   

      In fiecare an, Biserica Ortodoxa praznuieste la data de 6 ianuarie Botezul Domnului nostru Iisus Hristos. Acest eveniment sfant a avut loc in apele Iordanului, fiind savarsit in chip simbolic de catre Ioan Botezatorul, cel ce propovaduia tuturor pocainta, ca factor esential pentru dobandirea Imparatiei Cerurilor (Matei III, 2).

    In amintirea acestui eveniment sfant din istoria Bisericii noastre, cand Mantuitorul a fost prezentat de catre Ioan celor de fata ca Mesia, cel asteptat de poporul evreu, urmand ulterior a-si incepe activitatea sa mesianica pamanteasca timp de mai bine de trei ani, ne-am strans si noi la Sfantul Lacas din satul nostru sa-I aducem slava lui Dumnezeu, dimpreuna cu rugaciuni de multumire pentru binefacerile primite.

     Dupa savarsirea Sfintei Liturghii, pe pavajul din fata bisericii, intr-un loc amenajat special, s-a oficiat "Slujba Aghiasmei celei mari", cand s-a sfintit apa din vasele aduse special de credinciosi. La sfarsitul slujbei care nu a durat mai mult de jumatate de ora, cei prezenti au fost binecuvantati de catre preotul paroh, care a rostit si un cuvant de invatatura pe seama importantei praznicului de fata. Enoriasii la plecate au luat la casele lor si Aghiasma mare cu care au stropit prin gospodariile lor precum si viile si holdele, ca Dumnezeu sa-i fereasca de rele si sa dea rod bogat pamantului in noul an.

    Tot cu aceasta ocazie s-au sfintit si icoanele aduse de credinciosi, icoane care au ramas la biserica pentru inca 40 de zile, conform traditiei bisericesti, binecuvantandu-se mai apoi si masinile celor prezenti ca Dumnezeu sa-i ocroteasca in calatoriile lor precum l-a ocrotit pe robul sau Tobie in Vechiul Testament, atunci cand i-a trimis ajutor in calatorie pe Arhanghelul Rafael (Tobit cap. 5).

     Aghiasma mare se savarseste doar cu prilejul sarbatorii Bobotezei dupa Sfanta Liturghie. La Catedralele Epargiale precum si la unele manastiri, pentru o mai buna organizare, spre a se evita imbulzeala ce se iveste in momentul luarii din apa sfintita, aceasta slujba se savarseste si in ajun, dupa oficierea Vecerniei.

     Dupa ce o duc la casele lor, credinciosii pun Aghiasma Mare intr-un loc mai curat, in recipiente de sticla, de obicei agatate cu un fir de busuioc luat de la biserica, langa icoane. Ea se consuma, pana la Odovania Praznicului Bobotezei care are loc la 14 ianuarie, pe nemancate mai inainte de anafura dimineata dupa spalarea fetei si rostirea rugaciunilor. Mai apoi, in timpul anului, ea se consuma doar cu binecuvantarea duhovnicului, in momentele mai grele, la necaz si in incercari.

 

 

 

    

  

 

 


 


 Mosii de iarna

05.11.2011

Potrivit traditiei Bisericii noastre Ortodoxe, astazi am savarsit si noi in biserica parohiala slujba de pomenire a mortilor din satul nostru. In categoria celor "Mosilor" sunt socotiti cei care au implinit sapte ani de cand au trecut la cele vesnice. Astfel odata cu savarsirea slujbei de pomenire de sapte ani, raposatul este trecut in randul "mosilor" adaugandu-se stramosilor care sunt pomeniti de catre cei vii, membrii ai bisericii luptatoare, ca sentiment al iubirii si pretuirii pe care o purtam pentru cei dragi care au parasit lumea aceasta. 

    Slujbele de mosi se savarsesc in cadrul cultului ortodox de trei ori pe an sambata, cu o saptamana inaintea inceperii posturilor. Astfel inaintea postului mare pomenirea mortilor se cheama "mosii de iarna, inaintea postului Sf. Apostoli sunt "mosii de vara" iar inaintea perioadei postului Craciunului, cum a fost cazul slujbei de astazi se savarsesc "mosii de toamna".

Practica pomenirii mortilor este incorect combatuta de catre unele culte sectare, interpretand gresit in special unele texte din Vechiul Testament. Desi in satul nostru sunt si adventisti, si ar fi necesar, totusi nu vom zabovi acum cu oferirea unei exegeze corecte asupra versetelor rastalmacite gresit (aceasta ramanand la nevoie a a fi facuta cu alta ocazie, ori direct in predici sau cuvantari) din dorinta de a-i combate pe eretici ci am dori sa facem doar o asemanare foarte punctula, pe care am descoperit-o spre uimirea mea, intre practica pomenirii mortilor din iudaism si crestinism. Astfel, dupa cum inaintea unor sarbatori mai importante, crestinii ortodocsi savarsesc slujbele de "mosi" tot la fel si evreii au in timpul anului patru zile de pomenire generala a mortilor, numite izkor (= comemorare, aducere aminte, pomenire). Interesant este faptul ca si in cultul iudaic aceste zile sunt premergatoare tot unor sarbatori importante precum: iom kipur, pastile, cinzecimea si sarbatoarea corturilor. Iar daca mesajul biblic nu a fost inteles clar de crestinii ortodocsi milenari, cum ar putea sa combata sectarii pe ervrei, invatandu-i sa interpreteze mai bine Testamentul Vechi spre a-i convinge de inutilitatea pomenirii mortilor pentru viata de veci ?! :)

Pentru cei interesati sa afle importanta savarsirii rugaciunilor pentru cei adormiti, precum si textele scripturistice care sustin folosul lor, ii indemnam sa cerceteze articolul "Rugaciunile pentru cei adormiti, in lumina Sfintei Scripturi" de Pr. drd. Valeriu Dragusin, in rev. "Ortodoxia" 4/1986, pp.116-125

 


< Te  Deum >

-slujba la inceperea anului scolar-

          Cu ocazia inceperii anului scolar parintele paroh Muscalu Cristi savarsit slujba de TeDeum care se oficiaza cu acest prilej de catre preotii nostrii ortodocsi  pe intreg cuprinsul tarii noastre, si nu numai, ca simbol al colaborarii preotilor cu conducatorii unitatilor de invatamant. Fara a uita faptul ca scoala romaneasca a luat fiinta in sanul Bisericii, unde s-a si dezvoltat de-a lungul istoriei.

 La slujba au participat atat copiii de la gradinita cat si elevii claselor primare din satul Bordestii de Jos sub indrumarea doamnelor Rodica Bobeica invatatoare si Anicuta Rotaru educatore, de fata fiind si mare parte dintre parinti.

         Slujba a inceput in jurul orelor 9.00 A.M. si pret de aproximativ 20 de minute ne-am rugat pentru cei mici ca Dumnezeu sa le lumineze mintea "ca sa sporeasca ei cu intelepciunea si cu varsta spre slava lui Dumnezeu, pentru ca, prin intelepciune, viata buna si dreapta credinta, sa fie ei bucurie si mangaiere parintilor lor si intarire Bisericii noastre Ortodoxe" dupa cum spun cantarile din cadrul slujbei savarsite. Slujba de astazi a fost o prelungire a slujbei de TeDeum care s-a savarsit duminica la biserica parohiala dupa savarsirea Sfintei Liturghii.

Dupa slujba s-au servit prajituri si suc celor prezenti in timp ce copiii s-au mai bucurat putin de vremea frumoasa de afara povestind unul altuia cum au petrecut vacanta de vara si cum s-au pregatit pentru inceperea noului an scolar.

Poze de la slujba savarsita pot fi vizualizate si in galeria foto / diverse.

        



 

"Adormirea Maicii Domnului"

HRAMUL BISERICII NOASTRE

         15 August 2011 

Adormirea Maicii Domnului

   Cu prilejul ocazia Praznicului Adormirii Maicii Domnului, Parohia Bordestii de jos si-a serbat hramul. Dupa oficierea Utreniei si a Sf. Liturghii, a urmat parastasul inchinat celor adormiti. La slujba au participat atat preotul paroh Muscalu Cristi precum si fostul paroh, pr. Duta Mircea impreuna cu parintele Muscalu Lucian de la Parohia Valea lui Lalu. Raspunsurile la strana a fost dat de un cor format din tineri teologi si din dascali care au facut si mai emotionant momentul prin vocile lor calde si pline de tonalitate. De fata a fost un impresionant numar de credinciosi, enoriasi, fii ai satului dar si alti invitati. Printre acestia am putut distinge si o seama de personalitati locale si nu numai precum dl primar Vasile Moldoveanu, dl. director Alexandru Rotaru dar si dl Consilier Patriarhal Aurel Dragus de la sectorul economic-financiar al Patriarhiei Romane.

 

     Dupa oficierea slujbei, am participat cu totii la agapa frateasca care s-a tinut in capela parohiala (in limita spatiului disponibil) dar pentru multimi s-au intins mese si afara in aer liber, profitandu-se de vremea frumoasa ce a insotit luminatul praznic.

    Despre sarbatoarea Adormirii Maicii domului am putea aminti cateva cuvinte; Acesta este unul din Praznicele Imparatesti ale Bisericii Ortodoxe inchinat Maicii Domnului, si este mereu sarbatorita pe 15 august. Aceasta sarbatoare comemoreaza moartea, invierea si slavirea Maicii Mantuitorului. Sarbatoarea marturiseste ca Maica Domnului "a fost luata" de Dumnezeu in imparatia cereasca a lui Hristos, in deplinatatea vietii ei sufletesti si trupesti. Sarbatoarea poarta denumirea de "adormire" pe de o parte pentru ca in cadrul bisericii nu se poate vorbi despre "moartea" unui sfant, iar pe de alta parte pentru ca traditia bisericeasca spune ca obstescul sfarsit al Fecioarei Maria a fost asemenea unei adormiri. Apostolii au fost adusi in mod miraculos la acest eveniment si au fost cu totii prezenti, cu exceptia Sfantului Apostol Toma, atunci cand Maica Domnului a trecut din aceasta viata. Apoi, ea a fost inmormantata. Apostolul Toma a ajuns cateva zile mai tarziu. Dorind sa o vada inca o data, i-a convins pe ceilalti sa deschida mormantul Maicii Domnului. Atunci Apostolii au descoperit ca trupul Ei nu mai era in mormant. Acest moment este pentru noi prima marturie a invierii de obste a credinciosilor, care va avea loc dupa a doua venire a lui Hristos. Praznicul poarta numele de Adormirea Maicii Domnului, pomenind trecerea ei din aceasta viata, cuvantul "Adormire" traducand grecescul Koimisis, care inseamna adormirea intru moarte (de aici vine cuvantul cimitir).

 





 

HRISTOS A INVIAT !!! 

24.04.2011

Invierea Domnului a fost sarbatorita, inca din primele veacuri, in toata lumea crestina. Totusi, de la o regiune la alta si in functie de traditiile locale, Pastile a fost praznuit o buna perioada de timp la date diferite si in mod diferit.

Abia in anul 325 Sfintii Parinti participanti la Sinodul Ecumenic de la Niceea au stabilit modul in care se calculeaza data de praznuire a sarbatorii Invierii.

Data exacta a Pastilor, in functie reperele stricte ce s-au hotarat atunci, urma sa fie calculata de Patriarhia Alexandriei care o comunica in timp util celorlalte biserici crestine. Acest lucru s-a pastrat cu sfintenie pana in zilele noastre.
Astfel Pastile se sarbatoreste in prima duminica dupa echinoctiul de primavara dupa luna plina si dupa Pastile iudeilor. Daca una din aceste conditii nu este implinita atunci este gresit stabilita data Pastilor. In Ortodoxie s-a tinut aceasta regula cu sfintenie si se va tine pana la sfarsitul veacurilor. 

Acesta este motivul pentru care data sarbatoririi Pastilor in Biserica crestina difera de la an la an, lucru care de multe ori ramane necunoscut oamenilor zilelor noastre.

     La Bordestii de Jos, un numar mare dintre credinciosii nostrii au raspuns chemarii preotului "Veniti de primiti lumina!" aprinzand lumanarile lor cu lumina adusa de reprezentantii Patriarhiei Romane de la Mormantul lui Hristos din Ierusalim, acolo unde se coboara in fiecare an in chip miraculos din cer cu prilejul acestei sarbatori.

     Datorita faptului ca noul locas de cult este mult mai incapator decat cel in care s-au sarbatorit Pastile pana anul trecut, i-a facut pe credinciosii nostii sa participe in numar mult mai mare decat de obicei la Slujba de Inviere rugandu-se si cantand "Hristos a Inviat!" pana in zorii zilei cand au putut lua Pasca atat pentru ei cat si pentru intreaga familie (http://www.monitorulvn.ro/articole/invierea-lui-hristos-celebrata-de-to-i-crestinii_2_107587.html). Deasemeni dupa miruire au primind din partea parintelui Cristi Muscalu si cate un ou rosu, binecuvantate prin rugaciunile speciale citite. 

 

 

 


 


 

 

PROHODUL DOMNULUI

"In mormant Viata...!

 

 

 

Slujbele si ceremoniile liturgice din Sfanta si Marea Vineri reproduc patimile, moartea si ingroparea Mantuitorului, intr-un chip impresionant si cu o puternica inraurire asupra sufletelor credinciosilor. In aceasta Vineri au loc doua din slujbele cele mai impresionante care dau zilei respective greutatea ei. Este vorba de slujbele vecerniei Sambetei celei Mari.

Dupa randuielile liturgice stabilite foarte de timpuriu, ziua de vineri este una din putinele zile aliturgice din timpul unui an bisericesc. In aceasta zi, in biserica nu se savarseste nici un fel de liturghie pentru ca atunci are loc si se retraieste de catre credinciosi jertfa Mantuitorului pe cruce. Ca si intreaga saptamana, este o zi de adanca tristete pentru moartea Domnului. La ora indatinata de regulile de cult, se oficiaza ceasurile liturgice imparatesti, urmata de vecernia numita a Sambetei celei mari, in care, la cantarea slavei de la Stihoavna: "Pre Tine Cel ce te imbraci cu lumina ca si cu o haina", se scoate Sfantul Epitaf in mijlocul bisericii si se aseaza pe o masa, in fata Sfintei Cruci, adusa aici solemn.

Primele flori ale primaverii impodobesc Sfantul Epitaf, iar genunchii nu se sfiesc sa se plece inaintea celui ce este simbolic prezent cu trupul mort printre noi. Aici, in jurul Sfantului Epitaf se desfasoara cea mai impresionanta dintre slujbele cultului divin public ortodox, utrenia sambetei celei mari, considerata de unul din marii teologi ortodocsi "punctul culminant al creatiei liturgice ortodoxe."

In centrul acestei slujbe sta Prohodul, adica acea serie lunga de cantari bisericesti sau imne, scurte ca intindere, compuse in limba originala in forma de versuri impartite in trei stari sau grupe, inegale ca numar de strofe. Asa de pilda, grupa sau starea intai cuprinde 73 de strofe, a doua 60, iar a treia 43, prima strofa repetandu-se la sfarsitul fiecarei stari. Fiecare strofa este precedata de un stih din psalmi, dar care in practica nu se mai citeste. Prohodul se canta pe o melodie jalnica, primele doua stari pe glasul V, iar a treia pe glasul III, dar cantarea are in sine si o nota de optimism si bucurie.

"Cantarea Prohodului", asa de cunoscuta tuturor credinciosilor, reprezinta incheierea unei adevarate drame care incepe cu prinderea Mantuitorului si se sfarseste cu punerea lui in mormant. La aceasta drama si indeosebi, la incheierea ei, credinciosii nu sunt spectatori, ci iau parte cu trup si suflet. Tanar si batran, intr-un fel oarecare este partas la desfasurarea acestei drame. Legatura crestinului este asa de intima cu Mantuitorul, incat il petrece cu cantari si laude, ca pe fiinta cea mai scumpa.

Aceste cantari si laude alcatuiesc "Prohodul", care inseamna slujba de inmormantare si care cuprinde in sine bogatie si duiosie in cantare. Dintre toate cantarile liturgice ale Bisericii noastre, Prohodul este cea mai cunoscuta, mai populara si mai iubita de catre credinciosi, care iau parte la ea cu toata angajarea launtrica, formand un singur trup si suflet cu toti cei care sunt in biserica.

La biserica noastra am inceput Slujba Prohodului in jurul orelor 19.00.

Cetele de cantareti au fost organizati in trei grupe. Una fiind formata din copii impreuna cu parintele paroh Cristi, alta din femei, membre ale Comitetului parohial, conduse de dna educatoare Anicuta Rotaru, iar barbatii au fost grupati pe langa strana cantaretului Toma Ionel.

  In cadrul celor trei stari ale cantarilor speciale, s-a dat slava patimilor, mortii si ingroparii lui Domnului Hristos avand in fata nadejdea Invierii Sale celei Mantuitoare. Dupa ce s-a dat roata bisericii cu Sf. Epitaf, mergand inainte copii cu Sf. Cruce, prapori si sfesnice aprinse, s-a intrat in Biserica asezandu-se Sf. Epitaf pe Sf. Masa din altar, de acolo de unde va fi ridicat in ajunul Inaltarii

  

 

 

 

 


 


 

Sambata orele 8.30 - Utrenia si Sfanta Liturghie

                          10.30- Slujba parastasului  

                          17.00 - Vecernia

 

Dumninica orele 8.30 - Utrenia

                             10.00 - Sfanta Liturghie

                             16.00 - Programul catehetic "Dialoguri duminicale" si proiectii de filme documentare religioase

 

 

* Pentru o mai buna organizare si pentru lamurirea eventualelor nedumeriri, programarea pentru oficierea slujbelor religioase se va face din timp, dupa urmatoarea randuiala:

           Cununii - cu cel putin doua saptamani inainte

           Botezuri - cu cel putin doua saptamani inainte

          Parastase si pomeni - cu cel putin o saptamana inainte